سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : جمعه 86/5/12 | 6:0 صبح | کاتب: سادات موسوی

وقایع مهم تاریخ اینترنت در ایران

1368 مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات (
IPM) به منظور ایجاد و اداره پروژه‌های تحقیقاتی و اشاعه تماس علمی بین دانشگاه‌های ایران و موسسات بین المللی آغاز بکار کرد.
1371 تعداد کمی از دانشگاه‌های ایران، از جمله دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه گیلان، توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری و از طریق پروتکل
UUCP به اینترنت وصل می‌شوند تا با دنیای خارج ایمیل رد و بدل کنند.
1372 مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات،‌ بعنوان تنها نهاد ثبت اسامی قلمرو [
ir.] در ایران به رسمیت شناخته می‌شود. این قلمرو مشخّصه تعیین شده برای هویّت ایران در فضای اینترنت است.
1373 مؤسسه ندا رایانه تأسیس می‌شود. پس از راه‌اندازی اوّلین بولتن بورد (
BBS)، در عرض یک سال نیز اوّلین وب سایت ایرانی داخل ایران را راه‌اندازی می‌کند. همچنین، این مؤسسه روزنامه «همشهری» را به زبان فارسی در اینترنت منتشر می‌کند، که این اوّلین روزنامه رسمی ایرانی در وب محسوب میشود.  در همین سال بدنبال اتصال به اینترنت از طریق ماهواره کانادائی «کد ویژن» (Cadvision)، مؤسسه ندا رایانه فعالیت بازرگانی خود را بعنوان اوّلین شرکت خدمات سرویس اینترنتی (ISP) آغاز میکند.
1374 مجلس ایران تأسیس شرکت «امور ارتباطات دیتا» تحت نظر شرکت مخابرات ایران را تصویب می‌کند و مسؤلیت توسعه خدمات دیتا در سطح کشور را بطور انحصاری در اختیار آن شرکت قرار می‌دهد.
1376 خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (
IRNA) وب سایت خود را از طریق شرکت مخابرات انگلستان انتشار می‌دهد. بعداً آنرا به آمریکا منتقل می‌کند تا بوسیله وب سرور شرکت GPG منتشر شود
1377پروژه یونیکد در ایران با قرارداد شورای عالی انفورماتیک و همکاری بنیاد دانش و هنر واقع در انگلستان و با نظارت و مدیریت فنّی دانشگاه صنعتی شریف تحت عنوان «فارسی وب» آغاز می‌شود. هدف پروژه اینست که با گنجاندن کامل و جامع الفبای فارسی در
استاندارد یونیکد، نشر فارسی در کامپیوتر، مخصوصاً اینترنت و وب، استاندارد شود و اصولاً مشکل قلم (فونت) های غیر استاندارد موجود در نرم افزارهای ایرانی حل شود.
1379شرکت
IranGate.net در شهر اصفهان تأسیس می‌شود تا بعنوان یک ISP
خدمات اینترنتی را بطور اختصاصی به شهرهای پر جمعیت غیر از تهران ارائه دهد. در پایان همین سال ایران بطور رسمی عضو کنسرسیوم یونیکد می‌شود.
 شرکت
IranGate.net در شهر اصفهان تأسیس می‌شود تا بعنوان یک ISP خدمات اینترنتی را بطور اختصاصی به شهرهای پر جمعیت غیر از تهران ارائه دهد. در پایان همین سال ایران بطور رسمی عضو کنسرسیوم یونیکد می‌شود.
1380 برای اوّلین بار پدیده وبلاگ نویسی در ایران آغاز می‌شود. درست یک سال بعد، بنا بر آمار غیر رسمی تعداد وبلاگ نویسان از مرز10000 نفر می‌گذرد.
1381 اوّلین سرویس وبلاگ نویسی ویژه فارسی زبانان در وب سایت
Persianblog.com در ایران آغاز بکار میکند. هدف تیم ارائه دهنده این سرویس مجانی ایجاد محیطی کاملاً فارسی از جمله متن نویس سازگار با زبان فارسی، تقویم شمسی و سیستم نظرخواهی
فارسی، و متمرکز نمودن وبلاگ نویسان فارسی زبان در یک سایت و در نتیجه افزایش بینندگان این وبلاگها است. در عرض هفت ماه نزدیک به 10000 ایرانی برای استفاده از این سرویس ثبت نام می‌کنند.
ایران آزاد
راستی:کی میدونه الآن چقدر وبلاگ و سایت داریم؟از کشورای دیگه که هیچ،وبلاگ و سایت ایرانی هم خیلی زیاده.ایران بعد از چین بیشترین آمار وبلاگ رو داره.ببینید چقدر آمار بالاست که تو همین پارسی بلاگ خودمون چند روز پیش 17000 وبلاگ غیر فعال حذف شده!البته از لحاظ کمّی خیلی مهم نیست امیدوارم روز به روز به کیفیت مطالب اضافه بشه.به امید روزی که وبلاگهای ایرانی اونقدر موفق و تاثیر گذار باشند که فریاد آزادی و انسانیت ایرانیها در دنیای مجازی هم طنین انداز بشه.به امید اون روز







  • فال حافظ
  • تکاب بلاگ
  • آنکولوژی
  • تربیت بدنی